Tesla vezetés Budapesten: ismerkedés az elektromos sportautóval
A Tesla elektromos sportautók születésének története
Az első elektromos autók jóval a Tesla világsikere előtt megjelentek: már 1832-ben is léteztek. Ugyanakkor tény, hogy kereskedelmi célból „csak” 1897-ben jelentek meg az Egyesült Államokban. 12 elektromos taxi működött ekkor New Yorkban, és az elektromos autók egyértelmű előnyeinek hála (kevesebb zaj, automata váltó) gyors népszerűségre tettek szert a városban. Ennek ellenére a hírnevük már az 1910-es években megtorpant, mivel a második ipari forradalom hatására hatalmas fejlődések mentek végbe az olaj- és autóiparban. Ennek következtében mind teljesítmény, mind ár-érték arány szempontjából lemaradtak a benzinmotoros autókhoz képest. Ezt a lemaradás sokáig nem tudták behozni az elektromos autók.
Az elektromos autók „reneszánsza” 2008-ban következett be a Tesla Roadster megjelenésével. A cég alig egy évtizede van a piacon, de a piaci kapitalizációja már 28 milliárd dollár körül forog. 2014-ben pedig a Tesla Model S-t „amerika kedvenc autójaként” választották meg. Nem véletlen, hiszen ez utóbbi vezeti az elektromos autók listáját: 2018-ra több, mint 263 000 darabot adtak el belőle.
A Tesla autók sikere nem csak a karizmatikus Elon Musk-hoz köthető. A céget először Tesla Motors néven alapította két amerikai mérnök 2003-ban. Martin Eberhard-ot és Marc Tarpenning-et pont az elektromos autók sikertelensége inspirálta, hogy szerencsét próbáljanak saját terveikkel. A Tesla Roadster megjelenése és Elon Musk bevonása előtt ők hozták létre az első prototípust AC Propulsion Tzero néven. Martin és Marc leginkább azzal tudták meggyőzni potenciális kollégáikat, hogy egy tesztvezetésen váratlanul beletapostak a gázba. „Próbáld megérinteni a műszerfalat!” Ezzel a mondattal késztették arra a résztvevőket, hogy hajoljanak előre. Mivel az autó 4 másodperc alatt érte el a 100 km/h-át, természetesen semelyiküknek nem sikerült ezt megtenni. Így tudták a leglátványosabb módon lenyűgözni őket az autó teljesítményével.
A két mérnök 2004-ben kereste fel Elon Musk-ot, mint potenciális befektetőt. A felkereső e-mailükre még aznap este válaszolt Musk, aki ma már a Tesla vezérigazgatója. Szinte rögtön világossá vált, hogy a három üzletember nézetei megegyeznek az elektromos autók jövőjét illetően: a lehető legjobb autókat nyújtani a közönségnek megfizethető áron. Nem olyan elektromos autót akartak, ami „kevésbé rossz”, hanem olyat, ami képes túlszárnyalni minden eddigi elvárást.
Ilyen elektromos autókat lehet kipróbálni egy Tesla élményvezetés kuponnal
Ha személyesen is kipróbálnánk, hogy milyen érzés egy Tesla-t vezetni, akkor erre is akad lehetőségünk Magyarországon. Ezek a sportautók olyan márkákkal is tudnak versenyezni, mint a Ferrari vagy a Lamborghini!
A Tesla Roadster hozta meg először a cég sikerét, és sokat javított az elektromos autók megtört népszerűségén is. 290 lóerő lakozik a futurisztikus sportautóban, ami 3,9 másodperc alatt bőven megugorja a 100 km/h-ás sebességet (ez nem kis meglepetésként érte az autó tesztelőit). Látványos teljesítménye mellett pedig a modern külseje is el tudja csábítani a szerencsés résztvevőket.
A már említett Tesla Model S számít a „nagy kedvencnek”. 417 lóerő rejtőzik ebben a technológiai csodában, ami kb. 3 másodperc alatt képes 100-zal száguldozni. Nem beszélve arról, hogy mindezt káros anyag kibocsátás nélkül képes elérni!
Ha szívesen beülne egy Tesla elektromos autó volánja mögé, vagy kipróbálna egy másik sportautót, akkor nézzen szét az Élménypláza oldalán!