Offroad terepjáró vezetés: küzdelem a természettel
Az offroad vezetéstechnika története
„Offroad” (szó szerint: az úton kívül) jármű alatt tulajdonképpen terepjárókat értünk: olyan négykerekű járgányok, amelyek az aszfaltos utakon kívül is megállják a helyüket, így a kavicsos, a homokos, és a sáros terep sem okoz gondot.
És hogy mégis hogyan képesek erre? Az offroad terepjárók az átlagnál sokkal nagyobb kerekekkel rendelkeznek - ami az autótestet távolabb tartja a nehezebben járható felületek akadályaitól - és a gumiabroncsok futófelülete is sokkal szélesebb és mélyebb. Ezen kívül a talajra kifejtett nyomásuk is alacsonyabb az átlagnál, így nem süllyednek el a puhább területeken. Ugyanakkor olyan módon van kialakítva a jármű motorja, hogy még alacsonyabb váltó sebességnél is ki lehessen használni a terepjáró erejét: ez azt jelenti, hogy a nehezen, lassan navigálható területeken is könnyebben halad.
A legelső offroad „terepjárót” egy Adolphe Kégresse nevű francia katonai mérnök tervezte meg II. Miklós orosz cárnak 1906 és 1916 között. Adolphe nem csak műszaki igazgatóként dolgozott a cárnak: ő volt a személyes sofőrje is. A megbízás célja pedig az volt, hogy az orosz birodalom vezetőjéhez illő, többféle úton is könnyen manőverezhető autót hozzon létre. Az 1917-es orosz forradalom után hazatért Franciaországba, ahol a Citroën-nek kezdett el dolgozni. Az elkövetkezendő 20 év offroad és katonai terepjáróinak pedig a cárnak elkészített autó technikai jellemzői adott alapot.
Nagy valószínűséggel meg volt elégedve a cár Adolphe munkájával, mivel a forradalom után a herceg olyan levelet írt a cárnak, ahol komoly veszteségként értékelte a mérnök elutazását.
Az offroad terepjárók modern korszakához a II. világháború utáni időszak adott alapot, ugyanis a háború után rengeteg kihasználatlan jármű került a fogyasztói piacra: ekkor kezdett el hobbiként elterjedni az offroad vezetéstechnika. Széleskörű használatuknak köszönhetően megszülettek a máig híres márkák, mint a brit Land Rover, vagy japán Mitsubishi, amelyek gyorsan népszerűvé váltak.
Hányféle terepjáró vezetést lehet ajándékba adni?
Nem is gondolná, hogy milyen élményekkel ajándékozhatja meg ismerősét egy offroad terepjáró vezetésével. Több mint 3 órás túrán is részt lehet venni egy Land Rover Defender társaságában, ahol Érdtől Sóskútig használhatja ki a szerencsés résztvevő a legendás terepjáró erejét. Természetesen a túra alatt egy profi oktató is ott lesz a vezető mellett, hogy egy kis gyorstalpaló után a maximumot hozhassa ki az autóból.
Persze ha inkább a japán Mitsubishi Pajerot próbálnánk ki, akkor erre is lesz lehetőségünk Dunaharaszti és Taksony határában. Ha kihívásokra éhes az ismerőse, akkor ezen a terepen is bőven ki tudja majd élni magát: földutas, erdős, sáros területeken keresztül vezethet egy rövid mezős szakaszon át egy olyan terepig, ahol extrém meredek emelkedőkön és lejtőkön tapasztalhatja meg, hogy mégis mire képes ez a keleti szörnyeteg! Ha pedig ez elsőre soknak hangzik, akkor egy picit egyszerűbb terepen még gyerekeknek is szervezhetünk egy ajándék terepjáró vezetést.
Göd környékén a G-osztályú Mercedesszel is megismerkedhetünk közelebbről. Sokak szerint a világ egyik legkeményebb offroad terepjárója: nehéz leírni, hogy milyen érzés amikor megindul 6 hengeres, 3000 cm3-es diesel motorjával. Megbízhatóságát és erejét az is bizonyítja, hogy a világ legtöbb hadserege is ezt használja.
Ha Ön is érzi magában a bátorságot, akkor az Élménypláza oldalán megnézheti, hogy még milyen offroad kalandokban részesülhet!