Kapott már valaha tankvezetést ajándékba?
Egy kis történelem a tankvezetésről
Habár az első tankok az I. világháború idején születtek meg, a tank mögötti koncepciót, a „szárazföldi hadihajót” Leonardo da Vinci már az első valódi tank megjelenése előtt is megálmodta (akárcsak Verne Gyula a tengeralattjáró ötletét). Természetesen erőforrások hiányában nem valósult meg a terv a XV. században, és csak 1916-ban, a belső égésű motor és lánctalp feltalálása után kerültek tömeggyártásba az első tankok.
A harckocsik hétköznapi elnevezése a világ legelső tankjának kódnevéből ered (watertank = víztartály), amelyet a brit hadsereg fejlesztett ki. Ekkor még a tank alapját csak egy traktor képezte! A harckocsik létrejöttét az akkori háború igényei hozta elő: a reménytelennek tűnő állóháború és a lövészárkok tömkelege elképesztő emberveszteséget hozott magával. Így olyan fegyverre volt szüksége a hadseregnek, amely képes volt leküzdeni a háborús küzdőtér akadályait (szögesdrótok, védelmi árkok), miközben erősebb tűzerővel és magasabb védelemmel tudja kisegíteni a gyalogságot.
A II. világháború idején tulajdonképpen egy fegyverkezési verseny alakult ki a résztvevő nemzetek tankjai között, ahol a cél a minél nagyobb erejű tűzerő, és a minél vastagabb páncél volt. Az első Tigris Tank megjelenésével Németország fölényesen megnyerte ezt a versenyt, ami nagyban nehezítette a szövetségesek küzdelmét a Harmadik Birodalom elnyomása ellen. Habár Németország semelyik szövetségesének nem szállított ebből a tankból (a Tigris rendkívüli költségei miatt a német csapatok sem rendelkeztek túl sok példánnyal), 1944 őszén a Magyar Királyi Honvédség mégis átvett 10 darabot a Kárpátok védelmi igényei miatt.
Manapság a tankoknak egyre több követelménynek kell megfelelniük. Több szempontból is kénytelenek javítani védelmi rendszereiken a páncéltörő fegyverek megléte amiatt, amelyeket jóval egyszerűbb (és persze sokkal olcsóbb) előállítani. Ennek ellenére a tankok legitimitása máig megkérdőjelezhetetlen a csatatéren: már a látványuk is elég lehet az ellenség demoralizálásához.
De mégis mi jut nekünk ebből itthon, ha mi is át szeretnénk élni a tankvezetés élményét?
Tank élményvezetés Magyarországon: milyen tankvezetési kuponok közül lehet válogatni?
Az Élménypláza oldalán több harckocsi közül is válogathat, úgyhogy ha tankvezetést adna ajándékba valamelyik ismerősének, akkor ez egy remek lehetőség arra, hogy átélhesse a „military” életérzést valamelyik páncélos segítségével!
A VT-55 tank egy 30 tonnás óriás. Iszonyúan súlyos gépezetének működtetéséhez nem elég egy hétköznapi motor: belsejében egy 36 000 cm3-es, 640 lóerős diesel motor található, amely 300-400 liter gázolajat is képes ledönteni. Nem kell feltétlen kettesben maradnunk ezzel a szörnyeteggel az élményvezetés során: akár 8 barátunkat is meghívhatjuk, hogy velünk tartsanak ezen a kalandon!
Az MT-LB pedig egy szovjet gyártású, többcélú tank. Ez annyit jelent, hogy az előző tankhoz képest a mozgékonyság, a sebesség, és a terepjáró képesség kap nagyobb szerepet. Mivel ezt a tankot a könnyű páncélozattak kategóriába sorolták, ezért csupán 20 tonnát nyom a kicsike. Ez azonban nem jelenti azt, hogy kevesebbre lenne képes, sőt. 16 000 cm3 átmérőjű, 8 hengeres diesel motorjával, és különleges lánctalpával nem létezik az a terep, amivel nem tudna megbirkózni.
Mindkét bestiát a gyáli autocross pálya off road terepén lehet kipróbálni. A vadabb terep remek lehetőséget nyújt arra, hogy valóban megtapasztalhassuk, hogy mi mindenre képes egy harckocsi. Ha pedig játékosabbra akarnánk venni a formát, akkor erre is akad lehetőségünk egy olyan mini tankkal, amellyel egy igazán különös paintball csatát vívhatunk barátainkkal!
Ha Ön is kedvet kapott ahhoz, hogy egy háborús terepre tervezett járműt vezessen, vagy ismer olyat, aki odavan a tankokért, akkor itt megnézheti, hogy milyen járművek közül lehet még válogatni!